Wat is een laadpaal?
Een oplaadpunt of een laadpaal, is een voorziening die elektrische energie overbrengt om de accu’s van elektrische voertuigen op te laden. Bij een elektrisch oplaadpunt kunnen 100% elektrische (FEV) en plug-in hybride (PHEV) auto’s worden opgeladen. Elektrische laadpalen zijn er in diverse vormen, capaciteiten (fases) en uitvoeringen.
Laadpaal leasen
Wil je wel een laadpaal bij je thuis laten plaatsen, maar wil of kun je deze niet kopen? Dan biedt Forward Lease de mogelijkheid om een elektrisch oplaadpunt van Z-Energy te leasen! Let wel op: het leasen van een laadpaal is alleen mogelijk in combinatie met een leasecontract van een auto bij Forward Lease. Heb je hier interesse in of wil je vrijblijvend meer informatie? Neem dan contact op met één van onze medewerkers.
Laadpalen voor thuis
Een oplaadpunt voor thuis voorkomt dat je moet wachten of zoeken naar een laadplek onderweg. Daarnaast is het vooral erg handig. De auto staat ’s nachts relatief lang stil op deze plek. Zo start je de dag altijd met een volle accu. Het voordeel van opladen in de nacht is ook dat je kunt profiteren van een lager stroomtarief en het stroomnetwerk niet onnodig belast tijdens piekuren. Een laadstation laadt bovendien op een veiligere en vooral snellere manier dan een normaal stopcontact.
Houd er wel rekening mee dat je alleen op eigen terrein een laadpaal kunt plaatsen. Mogelijk kan je ook op openbaar terrein een laadpaal plaatsen. Dat verschilt echter per gemeente en een vergunning is dan nodig. Neem hiervoor contact op met jouw gemeente.
‘Slimme’ en ‘domme’ oplaadpunten
Kies je voor een oplaadpunt thuis, dan kun je kiezen tussen een zogenaamde ‘slimme’ en ‘domme’ versie. De ‘slimme’ laadpaal heeft software die je toegang geeft tot de laadsessies. Met een ‘slim’ oplaadpunt kan er een laadtarief worden ingesteld door de installateur en kunnen de stroomkosten automatisch worden gedeclareerd, bijvoorbeeld bij jouw werkgever. Dit zodat jouw ‘privé’ stroom weer vergoed wordt aan jou door de gebruiker van de paal. Een ‘domme’ oplaadpaal biedt deze mogelijkheden niet en is eigenlijk gewoon een veilig stopcontact voor je auto. Jouw privé stroomkosten kunt je dus niet laten vergoeden met een ‘domme’ laadpaal.
1- of 3-fase oplaadpunten
Daarnaast is er nog de keuze voor een 1-fase en 3-fase oplaadpunt. De 1-fase variant maakt gebruik van een normale 230V aansluiting en heeft 16A vermogen. Het maximale laadvermogen is dan 3,7 of 7,4kW. Elke meterkast beschikt over deze 1-fase aansluiting. Normaal volstaat de laadsnelheid van 3,7 of 7,4 kW thuis prima en is dit het meest gekozen product.
Een 3-fase laadpunt daarentegen maakt gebruik van 3x230v (krachtstroom) en heeft standaard 16A vermogen. Het maximale laadvermogen wordt dan echter 11 of 22kW. Hiermee kun je dus sneller laden als de auto dit toelaat. Standaard beschik je niet over een 3-fase aansluiting in jouw woonhuis. Wil je dit toch realiseren? Dan is er tegen extra kosten vaak een uitbreiding aan te vragen via de netbeheerder. Let op: bij de keuze voor een 3-fase aansluiting gaan naast de kosten van het aanpassen van de aansluiting ook de kosten van het zogenaamde vastrecht omhoog. Deze kosten variëren per netwerkbeheerder.