Hoe zit het met de motorrijtuigenbelasting voor EV's?

Een van de meestgestelde vragen uit de praktijk, is hoe het nu zit met de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's (EV's)? Op dit ogenblik hoef je voor deze auto's geen motorrijtuigenbelasting te betalen, maar ja, hoe zit het dan in de toekomst?
Hoewel wij natuurlijk geen voorspellende gaven hebben, is inmiddels wel duidelijk wat de toekomstplannen zijn op dit gebied. In dit artikel lichten wij een tipje van de sluier op over het tarief voor EV personenauto's.

Wie betaalt motorrijtuigenbelasting?

Dat is simpelweg de ‘houder’ van de auto, dus degene op wiens naam de auto staat. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen mogelijk. Wanneer je de auto bijvoorbeeld geschorst hebt, hoef je niks te betalen. Ook ingeval van lease kunnen er andere afspraken zijn.

Wat betaal je nu voor een EV?

Op dit moment helemaal niets. Dat kun je in de wettekst vinden, maar op de website van de Belastingdienst staat ook een handige rekentool met – uiteraard – dezelfde uitkomst. Maar let op: wetteksten kunnen wijzigen, dus check altijd of je de versie hebt die nu ook nog geldt.

Hoe zit het in de toekomst?

Met de spreekwoordelijke ‘garantie tot aan de voordeur’ kunnen we in ieder geval al aangeven dat het huidige kabinet de volgende plannen heeft met de EV:

  • Per 2026: 60% motorrijtuigenbelasting
  • Van 2027 t/m 2029: 70% motorrijtuigenbelasting
  • Per 2030: 75% motorrijtuigenbelasting
  • 2031 ev: 100% motorrijtuigenbelasting

Kortom, rijd je in een EV-personenauto, dan heb je nog een aantal jaren een voordeeltarief. Omdat een EV-personenauto zwaarder is dan een ‘gewone’ personenauto, is dat fijn omdat je anders al snel in een hogere tariefklasse terechtkomt.

Of het nieuwe kabinet dezelfde plannen heeft, of nog met eigen aanpassingen komt, weten we waarschijnlijk rond Prinsjesdag in september.